جزئیات خبر

نسخه چاپي

زمان مخابره :   چهارشنبه 21 شهریور 1397 - 12:12:12 PM

دیدار رئیس و نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با مدیر کل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتيک قوه قضاییه

مدیر کل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتيک قوه قضاییه، به همراه معاون و مدیر برنامه نویسی آن اداره کل با رئیس و نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز دیدار و گفت و گو کردند.

مدیر کل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتيک قوه قضاییه، به همراه معاون و مدیر برنامه نویسی آن اداره کل با رئیس و نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز دیدار و گفت و گو کردند.

 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این دیدار با بیان این که بخش آموزش و انفورماتیک قوه قضاییه جزو افتخارات این قوه هستند، اظهار داشت: خدمات قضایی توسعه یافته و کارهای اساسی صورت پذیرفته است.

دکتر عیسی امینی سپس به مدیر کل خدمات قضایی قوه قضاییه پیشنهاد داد که توسعه خدمات از شوراهاى حل اختلاف شروع شده و به محاکم تسری داده شود.

وی افزود: در کشورهای دیگر خدمات قضایی و وکالتی به صورت الکترونیکی انجام می شود و وقتی ریشه یابی می‌کنیم، می بینیم که این خدمات از دانشکده‌های حقوق آغاز شده است.

همچنین در ابتداى اين ديدار که با حضور اعضاى کارگروه انفورماتيک کانون مرکز برگزار شد، صمد زاهدپاشا نايب رئيس کانون وکلاى دادگسترى مرکز، از توسعه خدمات قضايى قوه قضاييه قدردانى کرد و با ذکر خدماتى که در کانون در حال پيگيرى و انجام است، تکميل روند تمديد الکترونيکى پروانه وکالت همکاران با ايجاد درگاه اختصاصى براى دريافت هزينه تمديد سهم قوه قضاييه و ابلاغ بخشنامه از سوى قوه قضاييه مبنى بر اکتفا نمودن به تمديد اينترنتى و اطلاعات سامانه عدل ايران و عدم مطالبه پروانه وکالت را يادآور شد. زاهدپاشا همچنين تسريع در اضافه شدن ديگر خدمات الکترونيک به صورت اختصاصى براى همکاران از جمله حذف نقش تمبر مالياتى و الکترونيکى شدن آن در جريان روند ثبت دادخواست و تقديم شکواييه، ابلاغ اظهارنامه، ثبت دادخواست‌هاى واخواهى و تجديدنظرخواهى و امکان ثبت شکايات به صورت الکترونيکى بعد از جارى شدن اين خدمت را خواستار شد.

مدیر کل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتيک قوه قضاییه نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: مراجعین عادی شناخت دقیقی از موضوعات حقوقی ندارند ولی وقتی یک فرد حرفه ای با ایرادات مواجه می شود، خیلی کارشناسانه تر با موضوع برخورد می کند.

تدین در خصوص الزام وکلا به پیوست کردن قرارداد مالی وکلا گفت: در اين الزام اتفاق جدیدی نمی افند و ما با اين الزام عملاً وکلا را به ارائه قراردادهاى صورى سوق مى دهيم. در اين‌خصوص از معاونين فن آوری و مديران کل دادگسترى استان ها نيز خواستيم با وکلا همکارى نمايند که همکارى خوبى هم دارند.اخیرا هم استعلامی در خصوص استفاده وکلا از اسکنر از اين اداره کل بعمل آمد که در پاسخ از امکان استفاده وکلا از اسکنر به جهت سهولت در خدمت استقبال کردیم.

وی با بیان این که توسعه خدمات قضايى به صورت اختصاصى به وکلا در دستور کار اداره کل است، گفت: ايجاد درگاه اختصاصى پرداخت هزينه تمديد دادگسترى و اضافه شدن خدمت ارسال اظهارنامه الکترونيکى به زودى اجرايى مى شود و به تدریج ساير خدمات قابل ارائه نيز به صورت اختصاصى به وکلاى دادگسترى ارائه خواهد شد. وی در ادامه اضافه کرد: موضوع اعطاى وکالت الکترونیکی را دنبال می کنیم تا با رفع موانع موجود به عنوان يک خدمت به سرانجام برسانيم.

مدیر کل خدمات قضایی قوه قضاییه در خصوص اهميّت کار وکالت اظهار داشت: صدور رای از سوى قضات خیلی سخت است ولی سخت تر از آن، طرح دعوی به نحو صحيح است و بنابراین نباید نگاه همکاران قضایی این باشد که کار سخت را ما انجام می دهیم و حق الوکاله کلان را وکلا دریافت می کنند.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تا جایی که ممکن است مراجعه و مواجهه حضوری مراجعین را کاهش دهیم که علاوه بر جلوگیری از مفسده های مراجعه یا مواجهه حضوری، تکریم و احترام مراجعین را مد نظر داشته باشیم.

تدین گفت: در انفورماتیک قوه قضاییه به دنبال این هستیم که موضوع تشکيل دادگاه هاى مجازى با ایجاد ویدئو کنفرانس را هم پيگيرى نماییم که امیدوارم به آن نقطه برسیم. قوه قضاییه اشتیاق زیادی برای توسعه خدمات قضایی دارد و درصدديم تا پايان سال جارى در کلیه حوزه های قضایی دفاتر خدمات الکترونیکی را ایجاد نماییم.

وی اضافه کرد: ایجاد خدمات قضایی نیازمند ایجاد واحد های قضایی است و باید به دنبال توسعه خدمات الکترونيک به جاى ايجاد واحدهاى قضايى کوچک بود.

در ادامه اين جلسه باقرى نيا معاون مديرکل خدمات قضايى قوه و مدير پروژه وکلا نيز با تشريح اقدامات در دست انجام، بر همکارى و تعامل بيش از پيش کانون با انفوماتيک قوه قضاييه تاکيد کرد.

نوری مدير برنامه نويسى اداره کل خدمات قضايى قوه نیز در این دیدار اظهار داشت: استناد پذیری و انکار ناپذیری بزرگترین مزیت کارت هوشمند است. موضوع دیگر هویت شناسی است که اين خدمت کمک بزرگى در هويت شناسى افراد مى کند.

وی افزود: روش دیگری هم که در قوه قضاییه دنبال می کنیم روش OTPاست که اشکال اين روش غيرقابل استناد بودن و انکارپذير بودن آن است و روش سوّم نيز استفاده از کارت ملّى هوشمند است و زمانی این روش را توصیه می کنیم که تمام شهروندان ایرانی کارت ملّى هوشمند داشته باشند.

همچنين در جلسه مورخ ٩٧/٦/١٩ منعقده در معاونت انفورماتيک قوه که با حضور زاهدپاشا نائب رييس، غياثوند مدير داخلى و خاتمى مسئول واحد انفورماتيک کانون و آقايان تدين، باقرى نيا و نورى از انفورماتيک قوه و نمايندگانى از مالى و ادارى قوه و اداره کل درآمد استان تهران بعد از جلسه مورخ ٩٧/٦/٧ منعقده در کانون و به شرح فوق برگزار شد، موضوع ايجاد درگاه اختصاصى براى دريافت هزينه تمديد سهم قوه قضاييه که منجر به تکميل روند تمديد اينترنتى پروانه وکالت همکاران مى گردد مورد بحث و بررسى قرار گرفت و مقرر شد که اين خدمت تا قبل از آغاز روند تمديد ( آبان ماه سال جارى) اجرايى گردد.

تحریریه سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

 
.ذکر منبع در استفاده از مطالب و تصاویر الزامی است