دوازدهمین جلسۀ هیأتمدیرۀ دورۀ سیویکم کانون وکلای دادگستری مرکز در ساعت ٠٠:٠٩ روز سهشنبه ١٣٩٩/۰٦/٠٤با ریاست جناب آقای دکتر مالکی و حضور خانمها و آقایان دکتر روحانی، دکتر سمامی، دکتر حبیبی، دکتر حامدتوسلی، دکتر حسنزاده، حجتی، دکتر آذربایجانی، دیوسالار، غفاریفردویی، دکتر ضرابی، سنایی، باقری، دکتر طاهری، حسینی و دکتر اشرافی تشکیل شد.
ابتدا جناب آقای مسعود صفری، وکیل دادگستری، آیاتی از قرآن مجید و زیارت عاشورا را تلاوت کردند و سپس مصوبات جلسۀ قبل قرائت شد.
***
پیش از دستور
کامیار:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ
ایام شهادت حضرت اباعبدالله و یاران باوفای ایشان تسلیت عرض میکنم. امام حسین فرمودند: «شيعۀ ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت، نيرنگ و مكرى پاک باشد.» اولاً از اقدام مبتکرانۀ هیأترئیسۀ محترم در برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت اباعبدالله تشکر میکنم و آرزومندم این قبیل توسلات قبول شود. صورتجلسات هیأتمدیره بر اساس آییننامۀ ادارۀ جلسات حتماً باید منتشر شود. من به آگاهی اعضای محترم میرسانم که در دورۀ بیستوهشتم از صورتجلسۀ ١۳٤ تا ١٦٤، دورۀ بیستونهم از صورتجلسۀ ١١٣ تا ۱۳۳ و در دورۀ سیام از صورتجلسۀ ١١٢ تا ١٧٦ در تارنمای کانون بارگذاری نشده است. درگیری هیأتمدیرهها به امور انتخاباتی باعث شده بود که مذاکرات در تارنمای کانون درج نشود و باوجود اینکه من در هر دوره تذکر دادم متأسفانه کسی توجه نکرد. هیأتمدیرهها جزیرهای عمل نمیکنند، یعنی بهگونهای نیست که هر دوره در برابر مصوبات و اقدامات دورههای قبل تکلیفی نداشته باشد. هیأتمدیرۀ دورۀ سیویکم مکلف است کوتاهی دورههای قبل را جبران کند. حق وکلاست که از مذاکرات و مصوبات هیأتمدیره مطلع باشد. وقتیکه صورتجلسات در تارنما بارگذاری نمیشود مصوبات به آگاهی همکاران نمیرسد؛ از سویی هیأتمدیره انتظار اجرای مصوبات را دارد و از سوی دیگر ابلاغی نشده و این نقص است. استدعا میکنم که حداقل مصوبات این سه دوره جهت آگاهی وکلا منتشر شود. تا امروز مذاکرات هیأتمدیرۀ دورۀ سیویکم منتشر نشده است. حتی اگر فردا نخستین صورتجلسه بارگذاری شود، به معنای تأخیر چهلوپنج روزه است و این نشر دیگر به معنای اطلاعرسانی نیست.
ضرابی: مجدداً فراسیدن ایام عاشورا و تاسوعا را تسلیت میگویم. در ادوار گذشته مقداری از هزینۀ بیمۀ تکمیلی کارکنان را کانون تقبل میکرد. ظاهراً الان پرداخت کل بیمۀ تکمیلی با خود کارکنان است. با شرایط موجود و ضروریبودن بیمۀ تکمیلی، کارکنان دچار سختی شدهاند. برخی از ایشان از من خواستند که این موضوع را در هیأتمدیره مطرح کنم. خواهشمندم کانون بخشی از این مبلغ را تقبل کند تا به کارکنان فشار وارد نشود.
حسنزاده: من هم به نوبۀ خودم ایام سوگواری عاشوا و تاسوعا را تسلیت میگویم و از هیأترئیسۀ محترم که باعث این جلسۀ روحانی و معنوی شدند تشکر میکنم. پرسشهای آزمون اختبار کتبی پیش رو سه دسته شده است. باید عدالت در نحوۀ تنظیم پرسشهای هر سه دسته رعایت شود و نباید برخی از پرسشها دشوارتر باشد.
اشرافی: مجدداً فرارسیدن ایام محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی را تسلیت عرض میکنم. از هیأترئیسۀ محترم تشکر میکنم که این فضای معنوی را ایجاد کردند و با قرائت زیارت عاشورا جلسه معطر شد. باتوجهبه گسترش رسانهها و فضای مجازی طبیعتاً اخبار سریعاً منتقل میشود و کانون باید به این فکر بیفتد که چند نفر از اعضای کمیسیون روابطعمومی در هریک از جلسات هیأتمدیره حاضر شوند و گزارش جلسات را بنویسند و بلافاصله پس از جلسه آن را منتشر کنند. این موضوع باعث میشود که از تفسیرهای غلط جلوگیری و اخبار نیز با سرعت منتشر شود. نکتۀ دوم اینکه الان در هر مراسم و جلسهای دوربین وجود دارد. چرا نباید جلسات علنی هیأتمدیره با دوربین ضبط شود؟ با چنین کاری جلسات هیأتمدیره در تاریخ و بایگانی کانون ثبت خواهد شد.
[جناب آقای آذربایجانی در ساعت ٠٩:٣٠ وارد جلسه شدند.]
باقری: پیشاپیش فراسیدن عاشورا و تاسوعای حسینی را تسلیت میگویم. بسیار بد است که وقتی اعضای هیأتمدیره درخواستی را مطرح میکنند نه با آن درخواست موافقت میشود و نه مخالفت. این بدترین شیوهای است که رئیس هیأتمدیره میتواند پیش بگیرد. از قوه نامهای آمده است که کانون، وکلایی را که سابقاً قاضی ردصلاحیتشده بودند به ایشان معرفی کند. چه افرادی را که کانون رأساً برای ایشان پروانه صادر کرده و چه آنانی که هیأتمدیره با درخواست ایشان مخالفت نموده و ایشان در دادگاه عالی انتظامی قضات رأی هیأتمدیره را شکسته بودند و نهایتاً کانون بناچار برایشان پروانه صادر کرده بود. محرمتر از هیأتمدیره کیست؟ وقتی هیأتمدیره با صدور پروانه برای قاضی ردصلاحیتشده مخالفت مینماید و دادگاه عالی انتظامی قضات تصمیم هیأتمدیره را نقض میکند، کانون خود مدعی است، نه متهم! خواهشمندم نتیجۀ اقدام کانون به هیأتمدیرۀ محترم اعلام شود.
روحانی: من تذکر جناب آقای کامیار را پیگیری میکنم. پیشنهاد سرکار خانم ضرابی را نیز بررسی خواهیم کرد تا در صورت امکان، موضوع در دستور قرار گیرد. جناب آقای دکتر حسنزاده به پرسشهای آزمون اختبار اشاره کردند که دغدغۀ جدی در این باره وجود دارد چون تعداد شرکتکنندگان حدود ١٥٠٠ نفر است. به علت همین دغدغهها هر درس حدود ده استاد دارد و هریک از گروههای استادان دو سؤال خواهند داد. قرار شده است کارگروه سؤالات را بررسی کند تا بیعدالتیای در این زمینه نباشد. دربارۀ تذکر جناب آقای دکتر اشرافی باید یادآوری کنم که موضوع روابطِعمومی پیچیده است. قرار است روابطعمومی در این دوره متحول شود و حتی پیشنهاد تشکیل ادارۀ روابطعمومی داده شده است. موضوع ضبط جلسات هیأتمدیره پیشنهاد خوبی است. به نظرم نامۀ مدنظر جناب آقای باقری امروز قرائت خواهد شد؛ برای گردآوری مستندات این پروندهها کمی معطلی ایجاد شد و دلیل این تأخیر این بود. کتابخانۀ مرحوم سرشار تحت نظر کمیتۀ «الف» است. متأسفانه این کتابخانه غیرفعال و غیرمثمر است. برخی از مسئولان کتابخانۀ ملّی به کانون آمده و کتابخانه را ملاحظه کردهاند. قرار است با کمک کتابخانۀ ملّی کتابخانۀ سرشار را بهصورتِ دیجیتالی به مرکز اسناد تبدیل کنیم. همچنین قرار است به ناشرین حقوقی اعلام کنیم که در صورت تمایل، یک نسخه از کتابهایشان را بدهند تا در معرض قرار دهیم.
مصوبه: «جابهجایی دستور اول با عنوان "انتخاب اعضای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه" با دستور دوم با عنوان "پروندههای متقاضیان، صدور و انتقال" تصویب شد.»
[جناب آقای دکتر حبیبی در ساعت ٠٩:٤٥ وارد جلسه شدند.]
دستور اول: پروندههای متقاضیان، صدور و انتقال
[جناب آقای کامیار در ساعت ۱۰:۲۰ از جلسه خارج و آقایان دکتر مالکی در ساعت ۱۰:۳۰، حجتی در ساعت ۱۰:۴۰ و حسینی در ساعت ۱۰:۵۰ وارد جلسه شدند.]
مالکی: سالروز عاشورای حسینی را تسلیت میگویم. نامهای از اسکودا رسیده است که ما باید سریعاً دربارهاش تعیین تکلیف کنیم چون مربوط به ماست. موضوع راجعبه تشکیل یا عدم تشکیل هیأت عمومی در تهران است. [جناب آقای دکتر مالکی نامۀ اسکودا را قرائت کردند.] من با جناب آقای دکتر شهبازینیا صحبت کردم و چند راهکار را مدنظر قرار دادیم. یکی اینکه برگزاری این نشست و تصویب ترازنامه ضروری است؛ دوم اینکه، باید در این جلسه موادی که در حوزۀ آییننامه پیشنهاد شده به استحضار کانونها برسد. باتوجهبه اینکه تعداد شرکتکنندگان و برگزارکنندگان این مراسم به حدود دویست نفر میرسد، ستاد ملّی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری را نخواهد داد. ما پیشنهاد کردیم که اجلاس در تهران بهصورتِ برخط (online) برگزار شود؛ به این صورت که فقط رؤسای کانونهای وکلا در تهران حضور یابند و دیگر اعضای هیأتعمومی، که اعضای محترم هیأتمدیرههای کانونها هستند، بهصورتِ برخط در جلسه حضور یابند. به نظر میرسد که جلسه باید برگزار بشود.
حجتی: در دورۀ قبل این پیشنهاد مطرح شد که چون معلوم نیست چه زمانی بحران کرونا به پایان میرسد اعضای هیأترئیسۀ کانونها در مجمع عمومی حضور یابند. به یاد دارم جناب آقای دکتر عیسی امینی، رئیس سابق کانون، نامهای در این باره به اسکودا فرستادند، ولی پاسخی نیامد. پیشنهاد میکنم اول هر کانون موضوعات را مصوب کند و سپس اعضای هیأترئیسۀ هر کانون نظر کانون متبوعشان را در هیأت عمومی اعلام کنند.
آذربایجانی: اصلِ برگزاری هیأت عمومی ضروری است و برگزاری آن بهصورتِ برخط بازدهی زیادی ندارد. پیشنهاد میکنم که از هر کانون رئیس و نایبرئیس یا فقط رئیس در هیأت عمومی حاضر شوند و اعضای هیأتمدیرۀ کانون مرکز حضور یابند. گفته شد به دلیل نزدیکی کرج به تهران، اعضای هیأتمدیرۀ کانون البرز حضور یابند، ولی چون شاید بعداً کانونهای قزوین، قم و ... درخواست حضور کنند، بهتر است چنین نشود.
مالکی: جناب آقای دکتر آذربایجانی، حضور مدیران کانون البرز پیشنهاد جناب آقای دکتر شهبازینیا بود و به نظر من هم تبعیضآمیز است. من فقط پیشنهادهای گفتهشده را خدمت هیأتمدیرۀ محترم بازگو کردم.
روحانی: اکنون رفتهرفته سمینارها برگزار میشوند. ما گاه انتقاد داشتیم که برگزاری هیأت عمومی در استانها ثمر ندارد و پیشنهاد دادیم که یکی در میان در تهران برگزار شود. به نظرم الان فرصت خوبی است. ما هتلهای متعدد و امکانات مناسبی در تهران داریم و باید این نشست را برگزار کنیم. چون مسائلی کلان در دستور کار است، پیشنهاد میکنم هیأت عمومی اتحادیۀ بهصورتِ حضوری در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شود.
مالکی: ستاد ملّی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری حضوری را نمیدهد. دربارۀ پیشنویس آییننامه هدف ما نظرخواهی است. من مسئولیت برگزاری حضوری را نمیپذیرم، مگر در حد رؤسا؛ چون مسئولیت آن سنگین است.
باقری: برگزاری هیأت عمومی اسکودا مفروض است و تردیدی نیست که طبق اساسنامۀ اسکودا باید برگزار شود؛ اما میتوان بین رعایت شیوهنامه و برگزاری هیأت عمومی جمع کرد. اگر بگوییم رئیس و یک نایبرئیس حضور یابند، اولین بحثی که ایجاد میشود این است که کدامیک از نواب رئیس در هیأت عمومی حاضر شوند.
سمامی: جناب آقای باقری، هریک از هیأتمدیرههای کانونهای استانی فقط یک نایبرئیس دارند.
باقری: به نظرم برگزاری هیأت عمومی بهصورتِ برخط بسیار خوب است و ما باید با این وضعیت خودمان را بهروزرسانی کنیم و در زمانی که کرونا به پایان رسید از این بستر استفاده کنیم. یکی از ایرادهای همیشگی وکلا به این نشست هزینۀ فراوان آن بوده است. با عدم دعوت حضوری، ضمن وصول به مقصود از هزینهها هم کاسته خواهد شد. اگر بنا بر رعایت شیوهنامه باشد، نمیتوان بیش از دوازده تن را در سالن جلالینائینی جای داد.
حسنزاده: همۀ اعضای هیأت عمومی باید در رأیگیری شرکت کنند. وقتی هیأت عمومی بهصورتِ حضوری برگزار میشود همه صحبت میکنند و نتیجهای حاصل نمیشود. برگزاری برخط همایش بهتر است.
مالکی: به نظرم بهتر است که فقط رؤسا را دعوت کنیم یا اینکه فقط اعضای هیأترئیسۀ اسکودا حضور داشته باشند. اعضای هیأتمدیرهها نیز بهصورتِ برخط حضور یابند. به نظرم این موضوع را به اتحادیه بسپاریم.
مصوبه: «هیأتمدیرۀ کانون وکلای دادگستری مرکز با برگزاری هیأت عمومی اتحادیۀ سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در حوزۀ کانون وکلای دادگستری مرکز بهصورتِ برخط (online) و تحت اختیار اسکودا موافقت کرد.»
مالکی: نامۀ دیگری از معاون اول دادستان انتظامی کانون واصل شده است. [جناب آقای دکتر مالکی نامۀ معاون اول دادستان را قرائت کردند.] افزودن دادستان و معاون اولشان به کمیتۀ تشخیص مغایر آییننامه است.
سمامی: ما نباید آییننامه را نقض کنیم. قرار شد من و آقایان غفاریفردویی و سنایی اسامی متقاضیان را داشته باشیم تا موضوع را بررسی کنیم که آیا پروندۀ انتظامی دارند و سپس موضوع در هیأتمدیره مطرح شود.
غفاریفردویی: نخست اینکه، درخواست جناب آقای دکتر سلیمی، معاون اول دادستان انتظامی، ایرادی اساسی دارد. دادستان برخی از وظایفش را طبق قانون به معاون اول تفویض میکند و چنین درخواستی باید مستقیماً از سوی جناب دادستان فرستاده میشد. دوم اینکه، سالهاست که دادستان اسامی مدنظرشان را برای دادیاری ارائه میدادند و هیأتمدیره تصمیم میگرفت و دیگر حضور ایشان در کمیتۀ تشخیص توجیهی ندارد.
مالکی: دادستان نامۀ دیگری را خطاب به من نوشتهاند. [جناب آقای دکتر مالکی نامۀ دادستان را قرائت کردند.] دو نکته در این نامه هست. یکی بحث جناب آقای میلکی بود. ایشان بیان میکنند که در جریان مسئله بودهاند. من متأسفم که برخی از دوستان در فضای بیرونی شبهه ایجاد میکنند و حرمت رئیس کانون را میشکنند. این اقدامات کمسابقه نیست، بلکه بیسابقه است. اگر هیأتمدیره در برابر این رفتارها نایستد، همهچیز از دست خواهد رفت. من بهخاطر خودم این مسائل را بیان نمیکنم، بلکه بهخاطرِ جایگاه رئیس کانون میگویم. نظر دادستان و معاونشان این است که یک معاون کفایت میکند و نیازی به سه معاون دیگر نیست. هیأتمدیره میتواند تجویز کند که ایشان اختیاراتشان را به هریک از دادیاران تفویض کنند. این موضوع منوط به تصمیم هیأتمدیره است و نفی اختیار هیأتمدیره نیست. این مسئله در سنوات گذشته نیز بوده و درخواست ایشان قابلِتأمل است.
سمامی: همواره هیأتمدیره معاون اول را انتخاب کرده و دادستان معاونهای دیگر را با هماهنگی رئیس و کمیتۀ «ب» تعیین کردهاند. باتوجهبه سابقۀ جناب آقای سنایی در دادسرا ایشان میتوانند نظر راهگشایی بدهند.
سنایی: در دورۀ سیام پیش از اینکه هیأتمدیرۀ محترم من را بهعنوانِ معاون دادستان انتظامی کانون تعیین کند، دادستان انتظامی کانون مرکز من را مسئول اظهارِنظر دربارۀ همکاران دادیار تعیین کرده بود. این موضوع در هیأتمدیره مطرح و تصویب شد که من معاون دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز باشم.
روحانی: دو نظر وجود دارد. یکی اینکه چون همۀ دادیاران معاون محسوب میشوند نمیتوان ترجیحی میان ایشان قایل شد. دوم اینکه هیأتمدیره میتواند میان دادیاران تفکیک و ترتب قایل شود و معاون تعیین کند.
آذربایجانی: از دورههای قبل رویهای وجود دارد، ولی باید بپذیریم که در بحث تطبیق نص و منطوق قانون با رویه، اصل بر اولویت منطوق قانون است. مادۀ ٥٣ و ٥٦ آییننامه منطوقی صریح دارد و مقرر میکند هیأتمدیره دادستان، معاون اول و سایر معاونان را تعیین میکند. پس، در واقع هیچ ترجیحی میان سایر معاونان وجود ندارد و همگی مشمول یک حکم هستند. بهعبارتدیگر، تذکر جناب آقای دکتر مالکی مبنی بر اینکه تغییر رویه موجب سلب اختیار هیأتمدیره میشود درست نیست. از سویی هیأتمدیره دادیاران را تعیین میکند و از سوی دیگر اختیار دادستان در تعیین معاونانش نباید سلب شود. من معتقدم درست نیست که هیأتمدیره در تعیین معاونان دخالت کند. در دورههای قبل دادستان و معاون اول ایشان پروندهای را به برخی از دادیاران ارجاع نمیدادند. به استناد منطوق مادۀ ٥٣ و ٥٦ آییننامه هیأتمدیره معاونان را تعیین کند و اختیار ترتب معاونها با دادستان است.
مالکی: جناب آقای دکتر آذربایجانی، من نگفتم که این موضوع موجب سلب اختیار هیأتمدیره میشود؛ ولی ممکن است هیأتمدیره برای ایجاد ترتب میان معاونان نظر و مطلبی داشته باشد و باتوجهبه رویه ممکن است این اختیار از هیأتمدیره سلب شود. نامۀ دادستان انتظامی مطلب قابل تأملی دارد. دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز میتواند معاونانی را به هیأتمدیرۀ محترم پیشنهاد دهند و هیأتمدیره ایشان را بررسی کند.
حبیبی: از سویی در قانون فقط «معاون اول» قید شده است و از سوی دیگر در دورۀ سیام آقایان سنایی و میلکی با رأی هیأتمدیره بهعنوانِ معاون دادستان انتظامی تعیین شدند و چنین رویهای نیز وجود است.
مالکی: اینکه دادستان انتظامی افرادی را به هیأتمدیره پیشنهاد بدهند سازوکاری است که قبلاً هم بوده است. حال ممکن است دادستان انتظامی افرادی را کم یا زیاد کند که عیبی ندارد، ولی هیأتمدیره تصمیم میگیرد. اگر قرار است هیأتمدیره دخالتی در این باره نکند، تصمیمگیری با خود هیأتمدیرۀ محترم است.
حسنزاده: از مواد ٥٣ و ٥٦ آییننامه استنباط میشود که هیأتمدیره دادستان و معاون اول را انتخاب میکند و مابقی دادیاران نیز معاون هستند. به نظرم انتخاب معاونان جزء اختیارات دادستان انتظامی کانون است.
حجتی: پیشنهاد تمدید مذاکره را دارم.
مصوبه: «تمدید مذاکره تصویب شد.»
حجتی: اصلی در دادسرا وجود دارد به نام وحدت صاحب منصبان، یعنی تمامی مقامات دادسرا ـبه جز بازپرسـ گویی دادستان هستند. در دادسرای عمومی عملاً دادستان معاونان را تعیین میکنند. اگر گرتهبرداری دادسرای انتظامی از دادسرای عمومی را بپذیریم، عملاً دادستان تشخیص میدهد که چه افرادی قرار است همان کار ایشان را انجام دهند و معاونشان باشند. در این صورت هماهنگی در امور اجرایی دادسرا نیز محقق میشود.
طاهری: طبق قانون انتخاب معاونان، یعنی دادیاران انتظامی، برعهدۀ هیأتمدیره است. قانون نصی ندارد که هیأتمدیره معاون دوم و سوم را انتخاب کند. هیأتمدیره با انتخاب دادیاران نظرش را اعمال میکند. اگر این حداقل اختیار را برای دادستان انتظامی جهت ادارۀ دادسرا قایل نباشیم و بخواهیم برای خودمان صلاحیت اضافه بر مقررات ایجاد کنیم، به نظرم موجب تضعیف دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز خواهد شد.
باقری: اکنون بحث استقلال و پاسخگوبودن دادستان در میان است. اقل استقلال دادستان انتخاب معاونانشان است. وقتی ما از کسی پاسخگویی میخواهیم باید به ایشان اختیار نیز بدهیم. اگر هیأتمدیره به ایشان معاونی را تحمیل کند، بعداً حین پاسخگویی خواهند گفت که برخی از معاونانشان تحمیلی بوده است. خواهشمندم باتوجهبه موضوعات مطرحشده هیأتمدیره دادیاران را انتخاب کند و خود دادستان معاونانشان را انتخاب کنند.
مالکی: بههیچعنوان بنا نبوده، نیست و نخواهد بود که هیأتمدیره معاونی را به دادستان تحمیل کند. در سنوات گذشته نیز دادستان معاون را معرفی میکرد و هیأتمدیره بدون اینکه کسی را جایگزین شخص معرفیشده بکند آن را تصویب یا رد میکرد و در صورت رد، باز خود دادستان فرد جایگزین را معرفی میکرد. هیأتمدیره اختیار دارد که چنین ممیزیای را اعمال کند. هیچکس قایل به تحمیل معاون به دادستان انتظامی نخواهد بود.
ضرابی: چون دادیاران محترم انتظامی توسط هیأتمدیره انتخاب میشوند، صلاحیت لازم را دارند. انتخاب معاونان انتظامی به اجرا باز میگردد و بگذاریم به تشخیص و صلاحدید خود دادستان انتظامی باشد. منظور این نیست که هیأتمدیرۀ محترم میخواهد کسی را به دادستان انتظامی تحمیل کند، ولی چگونه میشود دادستان انتظامی شخصی را که هیأتمدیره بهعنوانِ دادیار انتخاب کرده است معاون تعیین کند و هیأتمدیره آن را نپذیرد؟!
حامدتوسلی: نمیتوان برخلافِ مادۀ ٥٦ عمل کرد. انتخاب معاونان برعهدۀ هیأتمدیرۀ محترم است.
سمامی: کسی تردیدی ندارد که دادستان پیشنهاد میدهد و هیأتمدیره تصویب میکند. موضوع صرفاً بر سر ترتب است. هیأتمدیره معاون اول را تعیین کرد و معاون دوم و سوم را دادستان انتظامی تعیین میکنند.
اشرافی: قیدی وجود ندارد که دادستان کسی را پیشنهاد و هیأتمدیره آن را تصویب کند. هیأتمدیره حق دارد معاونان دادستان را انتخاب کند. بنابراین، خود دادستان تشخیص میدهد چه کسی را بهعنوانِ معاون انتخاب کند. رویه چنین بوده است که هیأتمدیره دادیاران را انتخاب مینماید و دادستان ترتب را تعیین میکند.
مالکی: من نگرانم که تصمیمی بگیریم که برای دورههای آینده مشکلاتی به وجود آید. همان طور که قبلاً هم گفتم چونکه صد آید نود هم پیش ماست. وقتی مقررات اشعار میدارند که انتخاب معاونان با هیأتمدیره است، خود هیأتمدیره میتواند بین معاونان ترتبی ایجاد کند و این امر هیچگونه مغایرت آییننامهای ندارد. نگرانی من این است اِشرافی را که اعضای هیأتمدیره بر صلاحیت متقاضیان معاونت دادستان دارند دادستان نداشته باشد. ممکن است ایشان دادیاری را با حسن نیت بهعنوانِ معاون تعیین کنند و بعداً مشخص شود که این افراد واجد شرایط نبودهاند و مشکلاتی پدید آید. من شخصاً مخالفتی با نظر دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز ندارم و خود ایشان نیز میتوانند تشخیص دهد، ولی دقت نظری که در هیأتمدیرۀ محترم وجود دارد در جای دیگری نیست. در هیأتمدیرۀ کانون وکلای دادگستری موضوعات بیشتر بررسی و جلوی دغدغهها گرفته میشود. من نگران انتخاب معاونیام که ویژگیهای لازم را ندارد و هیأتمدیرۀ محترم نظارتش را از دست بدهد.
مصوبه: «انتخاب معاون دوم، سوم و چهارم دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز از دستور خارج شد.»
مصوبه: «شرط تأهل از بند ٤ بخش ٢ آیین کار کمیسیون نظارت و بازرسی و مادۀ ٥٥ حذف شد.»
دستور دوم: انتخاب اعضای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه و کمیتههای مربوطه
مالکی: دیروز جلسهای با کانون سردفتران و دفتریاران داشتم. من شدیداً نگران تحولات مجلس و اتفاقاً وقایع کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستم. طرحهایی مبنی بر حذف ظرفیت جذب کارآموز بهجای بررسی در کمیسیون قضایی تحت پوشش کسبوکار در آمده است. به نظر من متأسفانه از شعار سال مبنی بر جهش تولید استفادۀ غیر واقعی میشود. کمیسیون نیز چون کار زیادی ندارد نیازمند این است که ما را دچار مشکل کند و طرحهای دیگری را که در مجلس است بررسی کند. من ضروری دیدم که اعضای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه را انتخاب کنیم. پیشنهادی در این باره داده شده مبنی بر اینکه افرادی که سمت بالادستی در نهاد وکالت دارند عضو کمیسیون باشند تا بتوانند ارتباط مستمری با رؤسای قوا داشته باشند. ما سه کمیته برای سه قوه خواهیم داشت و باید از همکاران وکیل ذیمدخل و ذینفوذ استفاده کنیم تا تأثیرگذار باشند. اعضای محترم کمیتۀ قضایی باید کاملاً عملیاتی باشند. باید اعضا را از افرادی که در هر سه قوه نام و رسمی دارند و دل به کار میدهند انتخاب کنیم. پیشنهاد میکنم کمیسیون سه عضو داشته باشد.
آذربایجانی: در جلسات قبل که تشکیل این کمیسیون تصویب شد مقرر گردید که پیشنویس آییننامهاش ظرف دو هفته با حضور سه تن از اعضای هیأتمدیره آماده شود. بنابراین، پیش از اینکه پیشنویس آییننامه تصویب نشود نمیتواند وارد مرحلۀ عملیاتی شد. نکتۀ دیگر اینکه چهبسا آییننامۀ اجرایی و شرح وظایف دربارۀ فروعاتی بحث کند که در انتخاب اعضای کمیسیون تأثیر داشته باشد و بعداً هیأتمدیره ناخواسته مجبور شود کسی را جایگزین عضو کمیسیون کند که شاید ازلحاظ اخلاقی درست نباشد. ممکن است آییننامه شرطی را مقرر کند که آن کسی را که اکنون میخواهیم عضو کمیسیون کنیم واجد آن نباشد. ضمن اینکه دغدغۀ رئیس محترم کانون بسیار ارزشمند و نگرانی همۀ ماست، پیشنهاد مشخص من این است که برای پرهیز از دوبارهکاری و باتوجهبه بیاثربودن انتخاب فعالی، انتخاب اعضای کمیسیون را موکول به تصویب پیشنویس آییننامۀ اجراییاش کنیم.
مالکی: ما باید اهم و مهم کنیم. اعضای کمیسیون با اعضای کمیتهها فرق دارند. من موافق هستم اعضای کمیسیون را انتخاب کنیم. اعضای کمیسیون باید از افراد بالادستی نهاد وکالت باشند. اعضای کمیتهها را بعداً انتخاب خواهیم کرد. البته ما پیگیریهای لازم خودمان را خواهیم کرد. پیشنهاد من این است که اعضای کمیسیون متشکل باشد از رئیس کانون مرکز، رئیس اتحادیه و جناب آقای دکتر آذربایجانی. ما باید از برخی مسائل پیشگیری کنیم. باید انتخاب اعضای کمیسیون فراجناحی باشد. من معتقدم پیشنویس آییننامه باید تا سهشنبۀ هفتۀ بعد تحویل شود. موضوع انتخاب اعضای محترم کمیتهها میتواند دستور ناتمام برای طرح در جلسۀ بعد برجای بماند.
حجتی: من از روزی که وارد حرفۀ وکالت شدهام کانون همواره در «شرایط حساس کنونی» بوده است. روزگاری نبوده که کانون شاهد طرحها و لوایحی که اساسش را تهدید میکند نباشد. هدفم از تشکیل این کمیسیونی برپایی ساختاری نظاممند با اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بود. وقتی پیشنویس آییننامه تصویب نوشته نشده، شاید اعضایی که امروز تعیین میشوند بعداً در پی تصویب آییننامه دچار مشکل شوند.
باقری: تشخیص جناب آقای مالکی دربارۀ اولویت مجلس شورای اسلامی درست است. کانون در تمامی نهادها مشکل دارد و باتوجهبه اقداماتی که با سردمداری برخی مخالفین ستارهدار نهاد وکالت صورت میگیرد کانون تا همین جا نیز عقب است و اگر موضوع به تعویق افتاده به دلیل بهعقبافتادن کمیسیون قضایی است. لذا اگر بنا بر این است که آییننامهای نوشته شود و مدتی طول بکشد، به نظرم میتوان فعلاً تا تصویب پیشنویس آییننامه و تشکیل کمیتهها بهصورتِ موقت به لحاظ اضطرار افرادی را تعیین کنیم و بعداً در کمیسیون دائم کار را پیش ببریم. وگرنه ممکن است با گپی ٤٥ روزه مواجه شویم. به نظر من حضور رئیس اسکودا در این کمیسیون مفروض است و رئیس کانون مرکز به دلیل محوریت کانون مرکز، منصرف از اینکه چه کسی ریاست کانون را برعهده دارد، باید عضو کمیسیون باشند. دربارۀ نفر سوم من با عضویت جناب آقای دکتر آذربایجانی موافق نیستم.
روحانی: به نظرم ما باید ببینیم که آیا اعضای کمیتهها را هیأتمدیرۀ محترم تعیین کند یا کمیسیون. اگر قرار است هیأتمدیره اعضای کمیتهها را تعیین کند، الان اعضای کمیسیون را انتخاب کنیم ولی اگر قرار است اعضای کمیتهها نیز منتخب خود هیأتمدیرۀ محترم باشند، صبر کنیم تا پیشنویس آییننامه تصویب شود.
ضرابی: من معتقدم انتخاب اعضای کمیسیون ایرادی ندارد و بعداً ظرف یک هفته شیوهنامۀ مربوطه نوشته و اعضای کمیتهها مشخص خواهد شد. برای انتخاب اعضای کمیتهها باید به کمیسیون آزادی عمل بدهیم. کمیسیون افرادی را به هیأتمدیره پیشنهاد دهد و هیأتمدیره از میان افراد معرفیشده برخی را تعیین کند.
اشرافی: هجمهها عیله نهاد وکالت بسیار زیاد است و در هیچ دورهای نهاد وکالت چنین در برابر مخاطرات نبوده است. ببینید چه طرحهای ناپخته و خطرناکی علیه کانون و نهاد وکالت طرح شده است. من با عرض شرمندگی میگویم مهم نیست اعضای کمیسیونها را انتخاب کنیم، بلکه بحث در این باره مهمتر است. به نظرم سه نفر از عزیزان را برای اعضای کمیسیون انتخاب کنند و اعضای کمیسیون نیز در تدوین آییننامه مؤثر باشند. نباید وقت را تلف کنیم. همین امروز باید اعضا تعیین کنیم. منتخبان باید بدون فوت وقت کارشان را آغاز کنند.
حجتی: پیشنهاد میدهم این دستور تا زمان تصویب پیشنویس آییننامۀ اجرایی به تعویق بیفتد.
[دربارۀ تعویق دوهفتهای دستور انتخاب کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه رأیگیری شد و تصویب نگردید.]
آذربایجانی: جناب آقای دکتر شهبازینیا میگویند مطمئناً همکاری خواهند کرد، ولی اگر عضو کمیسیونی در هر کانونی شوند، دیگر کانونها نیز متوقع خواهند شد. به این دلیل من در کمیسیونی عضو نخواهم شد.
روحانی: جناب آقای دکتر آذربایجانی، جناب آقای دکتر شهبازینیا عضو کانون وکلای مرکز هستند!
مالکی: من دیشب با جناب آقای دکتر آذربایجانی مشورت کردم و پیشنهاد ایشان بود که رئیس کانون مرکز و رئیس اتحادیه عضو کمیسیون باشند. ما حجت را تمام میکنیم. من بهعنوانِ رئیس احساس تکلیف میکنم.
سمامی: من جناب آقای دکتر احمد شمس را برای عضویت در کمیسیون ارتباط با قوا پیشنهاد میکنم.
طاهری: به نظرم رئیس کانون مرکز نباید عضو این کمیسیون باشند، چون رئیس اسکودا و رئیس کانون وکلای مرکز ذاتاً و اصالتاً با قوا ارتباط و وظایف دیگری هم دارند. به نظرم هر سه عضو از هیأتمدیره باشند.
مالکی: جناب آقای دکتر طاهری، این کمیسیون بالادستی و نقش هدایتگری کمیتهها را خواهد داشت.
باقری: اگر رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز عضو کمیسیون نباشند، سطح کمیسیون پایین میآید.
مصوبه: «اعضای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه مشتمل است از رئیس محترم کانون وکلای دادگستری مرکز و جناب آقای دکتر علیرضا آذربایجانی.»
مصوبه: «تعیین اعضای کمیتههای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه تا ١٠/٠٦/١٣٩٩ به تعویق افتاد.»
مصوبه: «کارگروه پیگیری وضعیت وکلای دربند متشکل است از سرکار خانم دکتر حامدتوسلی و آقایان دکتر مالکی، دکتر حبیبی و باقری.»
مصوبات جلسه
مصوبه: «تعیین اعضای کمیتههای کمیسیون ارتباط با قوای سهگانه تا ١٣٩٩/٠٦/١٠به تعویق افتاد.»
[جلسه در ساعت ١٤:٣٠ به پایان رسید.]صورتجلسه از دبیرخانه هیات مدیره روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز