کانون وکلای دادگستری مرکز
IRAN BAR ASSOCIATION
صفحه نخست
معرفی کانون
هیات مدیره
اعضای هیات مدیره
دستور جلسات
صورتجلسات و مصوبات
اداره معاضدت قضایی
معرفی اداره معاضدت
قوانین و مقررات مرتبط با معاضدت
اخبار و اطلاعیه های معاضدت
ارتباط با معاضدت
دادسرا و دادگاه انتظامی
معرفی دادسرا و دادگاه انتظامی
معرفی و شرح وظایف دادسرا و دادگاه انتظامی
دادیاران دادسرا
دادرسان شعب دادگاه
اخبار و اطلاعیه ها
محکومیت انتظامی
کمیسیون ها
اخبار و اطلاعیه های کمیسیون ها
اعضای کمیسیون ها
مرکز علمی کاربردی کانون وکلا
صدور پروانه
اخبار و اطلاعیه های صدور پروانه
ثبت نام ورودی های آزمون
متقاضیان ماده ٨
ثبت نام متقاضیان ماده ٨
زمان و نحوه ثبت نام متقاضیان ماده ٨
راهنمای ثبت نام اینترنتی - مرحله ١ و ٢
ثبت درخواست اولیه - مرحله١
تکمیل ثبت نام - مرحله٢
استعلام (متقاضیان ماده٨)
راهنمای دریافت استعلام ها (ماده٨)
دریافت استعلام ها (ماده٨)
وکالت اتفاقی
کارآموزی
اخبار و اطلاعیه های کارآموزی
پورتال کارآموزی
مرکز داوری
معرفی مرکز داوری
ساختار مرکز داوری
هیات امنا مرکز داوری
داوران کانون مرکز
مقررات مرکز داوری
اساسنامه مرکز داوری
آیین نامه داوری مرکز
آیین نامه حق الزحمه داوری
ثبت درخواست داوری
جستجوی وکیل
جستجوی وکیل
جستجوی وکیل بر روی نقشه
موسسات حقوقی مجاز
قوانین و مقررات
لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری
آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ٢تیرماه ١٤٠٠
آیین نامه تعرفه حق الوکاله
مقررات انتظامی
آیین نامه نقل و انتقالات
مقررات اداره معاضدت
مصوبات هیات مدیره
خدمات الکترونیک
پورتال خدمات الکترونیک وکلا
اخبار و اطلاعیه های خدمات الکترونیک
پورتال نقل و انتقال وکلا
چند رسانه ای
گالری تصاویر
سایر اخبار
اخبار و اطلاعیه های اداره رفاهی
همایش های حقوقی
خدمات الکترونیک
دستور جلسات
صورتجلسات و مصوبات
دادگاه و دادسرا
معاضدت
آرای وحدت رویه ونقد آرای قضایی
تبریک و تسلیت
خبرنامه الکترونیک
مقالات
اخبار سایت / اخبار کانون وکلا
تعداد مشاهده : ١٢٧٧
تاریخ انتشار : یکشنبه ٠٨ اسفند ١٤٠٠ ١٩:٠٠:٠٠
هم افزایی مدنی نهادهای مستقل در مبارزه با فساد مطالبه عمومی است.
• هم افزایی مدنی نهادهای مستقل در مبارزه با فساد مطالبه عمومی است.
• به جای تعقیب افشاگر فساد ، ریشه های فسادزا زدوده شود
• وکلا از افشاگران فساد در محاکم، رایگان دفاع کنند
• درخواست از قضات برای توجه به نقش نظارت عمومی و رسانه ای ضد فساد
نشست "افشاگری فساد ، حمایت قضایی ، اصلاحات قانونی" با شعار "حکمرانی منهای فساد،شفافیت و افشاگری " توسط کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز و با دعوت شماری از کنشگران افشای فساد از جمله اقایان احمد زید ابادی ، عباس عبدی ، یاشار سلطانی ، وحید اشتری و خانم صبا اذرپیک و نیز اعضای کمیسیون حقوق بشر در کانون وکلای مرکز برگزار شد.
از جمله محورهای این نشست ، ضرورت تقویت نهاد های مستقل افشاگر فساد و حمایت های قانونی نسبت به افشاگران ، اجرای کامل آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات،نهایی سازی لایحه شفافیت و تصویب فوری ان ، تسهیل ثبت نهادهای مستقل فساد ستیز و تقویت رسانه های مستقل افشاگر ،تصویب طرح مدیریت تعارض منافع فردی با منافع عمومی کشور،عدم برخورد قضایی با کنشگران افشاگر ، پرهیز از تسری مواد ٦٩٨ قانون مجازات و ١٨ قانون جرایم رایانه ای و تصویب قوانین حمایت از سوت زنان فساد یاب بود. هماهنگی و هم افزایی مدنی و رسانه ای در رفع موانع مبارزه با فساد و مدیریت جامع و هماهنگ بین دستگاه های ذیربط (رفع موانع قانونی ، قضایی، حقوقی ، ساختاری، نهادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی، طرح و برنامه ای ، آموزشی، ترویجی و ...)،توسعه سازوکارهای مشارکتی جهت تحقق نگرش جامع، کل نگر، سیستمی، یکپارچه و همبسته ضد فساد در سطح ملی مورد بحث قرار گرفت.
• عبدی : تنها راه مبارزه با فساد ، پذیرش نظارت بیرونی و رسانه مستقل و سوت زنان است
عباس عبدی روزنامه نگار با بیان اینکه فساد پدیده ای است که چون خوره به جان ایران افتاده وهر چه بگوییم در باره ان کم است افزود : فساد مثل هر جرم دیگری علل گوناگون دارد. از نارسایی های اجتماعی تا ضعف قانون تا ناتوانی و عدم استقلال نهاد قضایی و فقدان اراده مبارزه در ساختار رسمی و نیز فقدان حضور مدنی در امر مبارزه با فساد؛ لذا مبارزه با فساد باید همه جانبه باشد و نمی توان فقط بر یک بعد تاکید کرد. بهترین شاخص برای اینکه بدانیم یک جامعه تا چه اندازه در مبارزه با فساد جدی است توجه به جایگاه سوت زنان ضد فساد است. هر گاه در جایگاه برتر و امن بودند قطعا در مبارزه با فساد موفق خواهیم بود .
وی افزود : به این علت که همه عناصر و مولفه های شکل گیری مبارزه با فساد قابل خریداری شدن یا ساکت شدن هستند اعم از مقامات رسمی و اداری اما مردم در کلیت خود قابل خریدن نیستند.ممکن است یک سوت زن خریده شود ولی ظرفیت اجتماعی می تواند ده ها و صدها سوت زن را جایگزین کند و همین امر خرید سوت زنان را مقرون به نتیجه نمی کند. پس هر سیستمی که ساختارنظارتی ان فقط درونی باشد مثل حکومت در مبارزه با فساد دیر یا زود فاسد خواهد شد . زیرا سازوکار فساد به گونه ای است در میان مدت همه عناصر سالم را دفع می کند و عناصر فاسد را ارتقا می دهد.
عبدی با تاکید بر اینکه تنها راه مبارزه با فساد سیستمی پذیرش نظارت بیرونی از قبیل رسانه های مستقل و مردم عادی و سوت زنان است تصریح کرد: شاخص اصلی در درک جدیت مبارزه با فساد ارتقای جایگاه و امنیت سوت زنان است
• زید ابادی:
کنشگری فردی کافی نیست؛باید نهادسازی مستقل شود
احمد زید ابادی روزنامه نگار طی سخنانی با تاکید بر جنبه مدنی و ساختاری مبارزه با فساد، اظهار داشت : باید فساد ستیزی یک ارزش اجتماعی تلقی شود و به شیوه های اثر بخش برای مقابله ریشه ای با فساد تمرکز شود.فساد باعث ویرانی ساختارها می شود و فقدان نهاد مستقل رسانه ای قوی باعث می شود نتوانیم در مقوله فساد مبارزه اساسی کنیم.
وی با اشاره به خصلت های دولت رانتی تصریح کرد : در مصاف فساد ساختاری ،کنشگری فردی کافی نیست و باید نهادسازی شود. نمونه ان رسانه های مستقل از دولت ها در دنیا هستند که با پشتوانه حقوقی و مدنی و رسانه ای دست به افشای فساد و کنترل قدرت و دیده بانی می زنند.اگر مطبوعات قدرت مند نباشند یا تاثیر گذاری و نفوذ اجتماعی کافی وجود نداشته باشد اقدامات موردی اثربخش نیست.
• اذرپیک :بجای مبارزه با ریشه فساد ، پیگیر نحوه درز و انتشار خبر فساد میشوند!
افشاگران هر روز درگیر پاسخگویی به محاکم هستند
صبا اذرپیک کنشگر ضد فساد با اشاره به رویه حاکم در احضار مکرر کنشگران فساد یاب اظهار داشت : وقتی از افشاگر فساد حمایت نشود کسی ریسک نمی کند در این عرصه وارد شود . عمدتا بجای مبارزه با ریشه فساد ، پیگیر تعقیب افشاگر و نحوه درز و انتشار خبر فساد میشوند!
وی افزود : قوه قضا می تواند یک مرکز رسمی مثل دبیرخانه برای بررسی اسناد و تعقیب و پییگیری موارد افشای فساد در نظر بگیرد و سیاستگزاری عمومی منسجم تری برای مبارزه با فساد تدارک شود.پیگیری اسناد فساد توسط قوه قضا ضرورت دارد. در فرایند مبارزه با فساد پیشنهاد رشوهو حق السکوت داریم و از قوه می خواهیم این موارد فساد زا را تعقیب کند .نه اینکه افشاگر فساد را تحت تعقیب قرار دهد و واهمه بازدارنده ایجاد شود.
• سلطانی :
کنشگر ضد فساد نباید درگیر حواشی شود.هشدار نسبت به نگاه سوداگرانه و کاسب کارانه
• با روندها و روزنه های فساد خیز باید ریشه ای برخورد کرد نه موردی
یاشار سلطانی کنشگر ضد فساد با بیان اینکه در فرایند مبارزه با فساد وجود رسانه مستقل حائز اهمیت است افزود : مشقات دسترسی به رسانه مستقل جدی است و اکنون سالهاست که برای ایجاد یکرسانه مستقل در این روند دچار مشکل شده ام. نیاز مبرم کنشگری ضد فساد به رسانه غیر وابسته و مستقل زمینه تقویت افشاگری و شفافیت را فراهم می کند.
وی با اظهار نا امیدی از اصلاح برخی رویکردهای فساد خیز در سطوح تصمیمات و اقدامات عمومی تصریح کرد : اصلاح ساختاری و بستن منافذ جولان فساد و ریشه یابی های مبنایی حائز اهمیت است و با مصداقی برخورد کردن و موردی عمل نمودن مساله فساد در کشور حل نمی شود.
وی مطالبه گری و فشار افکار عمومی را متغیری رو به جلو در روند فساد ستیزی بر شمرده و افزود : بدون حمایت های رسمی و ساختاری امکان پذیری برخی فساد ها ممتنع است و فساد مولود قدرت فاقد نظارت است.اما این وجود نهاد های مستقل و افکار عمومی مطالبه گر است که با لحاظ گستره فضای مجازی و امکانات شبکه های اجتماعی بازدارنده و کنترل کننده خواهد بود. نهاد های رسمی در گیر مصلحت سنجی ها و ملاحظات سیاسی هستند و این افکار عمومی هستند که فشار می اورند .
اشتری : قانونی برای حمایت از سوت زن ها وجود ندارد
تلقی کلان مرسوم اینست! نهادهای رسمی هستند. افشاگری مستقل نیاز نیست
وحید اشتری کنشگر ضد فساد با اشاره به فهم نوین از رسانه با لحاظ ظرفیت های فضای مجازی ، عدم درک تغییرات در جنس و کارکرد و گستره رسانه های مجازی را یکی از موانع توجه به ظرفیت فساد ستیزی رسانه های مجازی عنوان کرده و از رویکرد قهر امیز کیفری و تامینی نسبت به کنشگران ضد فساد انتقاد کرد.
وی با اشاره به صدور قرار بازداشت پی در پی برای فعالان ضد فساد اظهار داشت: برای خبرنگار و کنشگر ضد فساد نباید مکررا قرار بازداشت صادر شود و از سایر تامین های کیفری میتوانند استفاده کنند. مبارزه با فساد و مطالبه گری نیازمند اراده ای جدی است و با پستو درست کردن بدست نمی اید. باید به مردم و نهادهای مستقل سپرده شود و افشاگری را ترغیب کرد .فضای رسانه ای رسمی برای مبارزه با فساد درگیر مصلحت سنجی ها می شود.
اشتری با اشاره به اینکه فهم ذهنی درون حاکمیت از مقوله مبارزه با فساد متفاوت است و باید بیرون از سازوکار حاکمیتی برای مبارزه با فساد ساختار اثربخشی تعریف کرد گفت : مطالعه تطبیقی و بررسی حمایتی نظام های حقوقی از افشاگران فساد حائز اهمیت است و باید نظام قانونی حمایتی برای حمایت از سوت زنان بوجود بیاید.نه اینکه مدام در معرض تعقیب و تهدید قرار گیرند.
• حاجیانی : سوت زنی؛ نیازمند قانون هواداری است
مسعود حاجیانی دبیر علمی نشست با بیان اینکه پایهی جامعهی مدنی، « برابری همهی انسان ها در حقوق انسانی» است افزود : دشمن اصلی و از بین برنده این برابری، فساد است. راهکارهای زیادی برای مقابله با فساد، من جمله سوت زنی وجود دارد. هر چند با سوت زنی و افشا کردن فساد نمی توان آن را ریشهکَن کرد؛ لکن می توان گستره فساد را تحدید کرد. سوت زنان در سراسر جهان نقش مهمی در به چالش کشیدن فساد ایفا می کنند. به همین دلیل در اکثر کشورهای دموکراتیک مورد حمایت های قانونی، مادی و معنوی واقع می شوند.
وی افزود : آنچه در کشور ما رخ می دهد دقیقا برعکس است و افشاگران فساد نه آنکه مورد هیچ حمایتی قرار نمی گیرند ایضاً به مخمصه و گرفتاری دچار می شوند. نخستین دردسر ایجاد شده برای افشاکنندگان فساد، تحت تعقیب و مجازات قرارگرفتن توسط ارکان حاکمیت به اتهام هایی همچون افشا اسناد محرمانه، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و ... میباشد. دعاوی افراد عادی جامعه تحت عناوینی چون افترا، توهین و خسارت ناشی از افشا اسرار مرتبط با حریم خصوصی نیز از دیگر چالش های سوتزنان در ایران است. در خطر بودن امنیت جانی افشاکننده فساد یا حتی خانواده و نزدیکان وی از دیگر مصائبی است که سوت زنان در عمل با آن مواجه هستند. این ها تنها نمونه هایی از گرفتاریهای سوت زنان در ایران است، تا جایی که کمتر کسی میل و رغبت به افشا کردن و سوت زنی از خود نشان می دهد. برای جلوگیری از اینگونه تزاحم و مزاحمت ها برای سوت زنان لازم است اولاً حاکمیت نگاه امنیتی به مسئله سوت زنی نداشته باشد و آزادی بیان و آزادی رسانه را به عنوان پیش شرط حمایت از سوت زنان در مقابله با فساد بپذیرد. ثانیاً دستگاه های بازرسی و نظارتی به وظایف ذاتی خویش عمل نموده و ملتفت باشند که در وهله اول این وظیفه دستگاههاست تا موارد فساد را گزارش دهند و سپس این وظیفه برعهده رسانهها و افراد قرار میگیرد. ثالثاً باتوجه به مغفول واقع شدن وجه قانونی عمل سوت زنی در کشور، اینگونه به نظر میرسد که مجلس شورای اسلامی بعنوان نهاد قانون گذار و دولت بعنوان اهرم اجرایی در کشور می بایستی به سمتی حرکت نمایند تا زیرساختهای قانونی به منظور فرهنگ سازی در جهت شناخت عمل سوت زنی را پی ریزی نمایند.
وی افزود :عدم وجود نهادهای حمایت کننده از سوتزنان و از همه مهمتر عدم وجود تعریفی قانونی و شفاف از عمل سوت زنی در کشور، فضای نامناسبی را در بین سازمانهای ایرانی بوجود آورده است که متاسفانه سوت زنی بیش از پیش مورد فشار واقع گردیده و این فضا باعث تشدید هجمه های بی امان و سازمان یافته به نهادها و افرادی که مبادرت به سوت زنی مینمایند خواهد شد. اگر اهتمام جدی بر مبارزه با فساد وجود داشته باشد، نیازمند آن است که قانونی در حمایت و تضمین آزادی و امنیت سوت زنان تصویب و اجرایی گردد. عدم حمایت قانونی از افشاگران ناامیدی و سکوت را برای سوت زنان در پی خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه داشت که قانون حمایتی می باید حتما با مشارکت فعالان و متخصصان این حوزه تصویب شود وگرنه قانونی ناکارآمد و ابتر خواهد بود. به دیگر سخن، اگر عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد، حاکمیت نباید سوت زنان را تحت فشار قرار داده و برای آنان مشکلات قضایی، اداری و امنیتی ایجاد نماید. از دیگر سو تصویب قانون جامع در پشتیبانی و حمایت از سوت زنی ضرورت دارد. سوت زنی و افشا کردن فساد نیاز مبرم به قانون هواداری و حفاظت از سوت زنان دارد. بدون رفع این چالش ها، نمی توان انتظار مقابله با فساد از طریق سوت زنی را داشت.
• نقره کار : درخواست از وکلا برای حمایت از افشاگران فساد و خدمات معاضدتی
• تعیین تکلیف قانون تعارض منافع و شفافیت اولویت مجلس باشد
محمد صالح نقره کار دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه مقدمه واجب مبارزه با فساد حمایت از افشاگران و تحکیم سازوکارهای تامینی و حمایتی در کنشگری مستقل است افزود : استفاده از رویکرد نشانگانی در شاخص گذاری فساد و تبیین ان برای نهادهای مدنی ، تاب اوری رسانه مستقل و کنشگر مستقل ، تقویت و حمایت از نهادهای مدنی مستقل و سازمان مند کردن مبارزه با فساد و تعیین تکلیف قانون تعارض منافع و شفافیت توسط مجلس و اصلاح منافذ بروز ساختاری فساد باید جدی گرفته شود وگر شعار فساد فساد فقط محملی برای جلب توجه افکار عمومی اما بدون اثربخشی و پشتوانه است.
وی با تاکید بر تبیین نقش رسانه و کنشگر مستقل در امر افشای فساد برای محاکم افزود : باید وکلای مقید به مسئولیت اجتماعی و خیر عمومی در این روشنگری نقش ایفا کنند و قضات و محاکم و مسئولان را به نقش مبرم افشاگران مستقل و دیده بانان بی طرف ضد فساد رهنمون گردند. وکلا در حمایت از افشاگران فساد و خدمات معاضدتی و وکالت رایگان به کنشگران در معرض اسیب و تهدید و سوء استفاده از قانون ، تشریک مساعی نمایند.
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
صفحه نخست
معرفی کانون
هیات مدیره
اعضای هیات مدیره
دستور جلسات
صورتجلسات و مصوبات
اداره معاضدت قضایی
معرفی اداره معاضدت
قوانین و مقررات مرتبط با معاضدت
اخبار و اطلاعیه های معاضدت
ارتباط با معاضدت
دادسرا و دادگاه انتظامی
معرفی دادسرا و دادگاه انتظامی
معرفی و شرح وظایف دادسرا و دادگاه انتظامی
دادیاران دادسرا
دادرسان شعب دادگاه
اخبار و اطلاعیه ها
محکومیت انتظامی
کمیسیون ها
اخبار و اطلاعیه های کمیسیون ها
اعضای کمیسیون ها
مرکز علمی کاربردی کانون وکلا
صدور پروانه
اخبار و اطلاعیه های صدور پروانه
ثبت نام ورودی های آزمون
متقاضیان ماده ٨
ثبت نام متقاضیان ماده ٨
زمان و نحوه ثبت نام متقاضیان ماده ٨
راهنمای ثبت نام اینترنتی - مرحله ١ و ٢
ثبت درخواست اولیه - مرحله١
تکمیل ثبت نام - مرحله٢
استعلام (متقاضیان ماده٨)
راهنمای دریافت استعلام ها (ماده٨)
دریافت استعلام ها (ماده٨)
وکالت اتفاقی
کارآموزی
اخبار و اطلاعیه های کارآموزی
پورتال کارآموزی
مرکز داوری
معرفی مرکز داوری
ساختار مرکز داوری
هیات امنا مرکز داوری
داوران کانون مرکز
مقررات مرکز داوری
اساسنامه مرکز داوری
آیین نامه داوری مرکز
آیین نامه حق الزحمه داوری
ثبت درخواست داوری
جستجوی وکیل
جستجوی وکیل
جستجوی وکیل بر روی نقشه
موسسات حقوقی مجاز
قوانین و مقررات
لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری
آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ٢تیرماه ١٤٠٠
آیین نامه تعرفه حق الوکاله
مقررات انتظامی
آیین نامه نقل و انتقالات
مقررات اداره معاضدت
مصوبات هیات مدیره
خدمات الکترونیک
پورتال خدمات الکترونیک وکلا
اخبار و اطلاعیه های خدمات الکترونیک
پورتال نقل و انتقال وکلا
چند رسانه ای
گالری تصاویر
سایر اخبار
اخبار و اطلاعیه های اداره رفاهی
همایش های حقوقی
خدمات الکترونیک
دستور جلسات
صورتجلسات و مصوبات
دادگاه و دادسرا
معاضدت
آرای وحدت رویه ونقد آرای قضایی
تبریک و تسلیت
خبرنامه الکترونیک
مقالات