به منظور تسهيل و تسريع در روند ثبت و رسيدگي به شكايات لازم است مراجعين محترم به موارد ذيل توجه نموده و مدارك لازم را قبل از ورود به واحد ثبت شكايات بهمراه داشته باشند:
١) استعلام عضويت وكيل مشتکی عنه در كانون وکلای دادگستری مركز ( از واحد اطلاعات)
٢) حضور شخص شاكي و یا وکیل وی بهمراه اصل و يكبرگ كپي برابر با اصل از كارت ملی ( در مواردی که وکیل دادگستری بوکالت از شاکی اقدام به طرح شکایت می نماید لازم است در وکالتنامه تصریح به اختیار طرح شکایت در دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری شده باشد) وکیل مدنی (محضری) مجاز به طرح شکایت بوکالت از شاکی در دادسرای انتظامی نمی باشد.
۳)اصل و كپي مصدق هرگونه مدرکی که دلالت بر وجود رابطه وكالتي يا مالي بين شاكي و وكيل طرف شكايت نماید (قرارداد وكالت يا قرارداد مالي يا رسيد واريز وجه به حساب وكيل يا كپي آراء دادگاه ) و سایر مدارک مثبت ادعای شاکی
۴) نشانی الكترونيكي و يا شماره تلفني كه دادسرای كانون در صورت نياز بتواند از طريق آن با شاكي تماس گیرد.
۵) مطابق قوانین و مقررات ذیربط صلاحيت اين دادسرا (بجز در موارد خاص )صرفا رسيدگي به تخلفات انتظامي وكلاست و رسيدگي به اختلافات مالي و قراردادي بين وكيل و موكل همچنين رسيدگي به جرائم احتمالي مورد ادعاي شاكي عليه وكلا حسب مورد در صلاحيت محاكم عمومي (حقوقي و جزايي ) است
۶) در صورت ادعای طرح دعواي كيفري عليه وكيل و صدور كيفرخواست يا حكم محكوميت وكيل در مراجع قضائی ،ارائه دلايل آن به دادسرا جهت ثبت شكايت الزاميست.
در مواردي كه اشخاصی قصد گزارش تخلفات وكلاي دادگستری عضو اين كانون را ضروری دارند (نه به عنوان شاکی بلکه صرفا گزارش دهنده باشند) ميتوانند اطلاعات خود را بهمراه مستندات مربوطه به کمیسیون نظارت و بازرسي كانون ارائه نمايند
پس از ثبت شكايت و تشکیل پرونده بلافاصله اقدامات لازم برای رسيدگي به شکایت مطروحه و انجام تحقيقات معمول و در صورت نياز و تشخیص دادیار رسیدگی کننده، طرفین پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر با ارسال دعوتنامه و یا تماس تلفنی دعوت و همچنين تصميمات دادسرا ، بطريق مقتضي به اطلاع خواهد رسيد لذا حتی المقدور از هر گونه مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی خودداری نمایید.
دکتر صادق سلیمی
معاون اول دادستان انتظامی دادسرای کانون مرکز