پانزدهمین جلسۀ هیأتمدیره
پانزدهمین جلسۀ هیأتمدیرۀ دورۀ سیودوم کانون وکلای دادگستری مرکز در ساعت ٠٩:٠٠ روز سهشنبه ١٤٠١/٠٩/٢٢ با ریاست جناب آقای صفادوست و آقایان شاهمحمدی، نظری، حبیبزاده مؤمن، صدریخانلو، یاراحمدی، فرحناکیان، طالع، قاسمیعهد، پاشاامیری، امینی، فارسانی، سردارزاده، حسینی، کریمی لاریمی، عبدی و عبدالهی لاشکی تشکیل شد.
***
پیش از دستور
آقای عبداللهی: با سلام خدمت همکاران گرامی، مطابق جلسه کمیسیون مشترک کارآموزی که در تاریخ ١٤٠١/٠٩/٢١ تشکیل گردید پیرامون موضوع که آیا وکلای پایه یک دادگستری حق شرکت در آزمون ورودی مجدد در وکالت دادگستری را دارند یا خیر؟ در جلسه با توجه به اینکه دارای ایرادات اساسی نسبت به آن دو قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ١٣٧٦، تبصره ٢ آن و همچنین بخش ٣ ماده ٢٨، ماده ٣٣ و ٣٤ آئیننامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که عبارات پروانه وکالت و پروانه کارآموزی استفاده شده است. ایضاً راجع به معافیت وکیل پایه یک که در آزمون ورودی پذیرفته شده و آیا از کارآموزی معاف میباشد یا خیر؟ که نیاز به بررسی و کارشناسی دقیق دارد.
آقای شاهمحمدی: با توجه به انقضای مدت مأموریت ارکان ٤٥ روز تمدید شده توسط هیأت مدیره دورۀ ٣٢، به ضرورت تعیین هرچه زودتر ارکان کانون تأکید کردند که اعتبار تصمیمات اتخاذی با ایراد قانونی مواجه نشود.
آقای عبدی: آئین نامه نویسی امری تخصصی و مبتنی بر اصول است. عملاً آئیننامهها توسط دستگاههای مخاطب و مجری قانون تدوین میشوند و آثار نامطلوب قوانین را کاهش میدهند. این آئین نامه ایرادات بسیاری دارد که نه تنها اجرایی نیست بلکه بر اثر اجرا با آسیبهای متعددی مواجه میشویم.
دستور جلسه
دستور جلسه اول: طرح اصلاح ساختار کمیسیونها و ادارات کانون
آقای صفادوست: روند تشکیل ادارات مستلزم تصویب اساسنامه آنهاست که این امر زمانبر است. روند تدوین اساسنامه اداره نظارت ٤٥ روز تشکیل شده است. پیشنهاد میکنم فراخوان عضویت در ارکانهایی که قرار نیست اداره بشوند، منتشر شود و به موازات این موضوع، اصلاح ساختار را به جلو ببریم.
آقای شاهمحمدی: ماده ٢ آئیننامه فعلی تصریح دارد که فراخوان برای ارکان اختیار (بهتر است بگوییم وظیفه) بر عهده رئیس کانون است به دستور رئیس دارد و از اختیارات هیأت مدیره نمیباشد.
آقای حسینی: تعجیل در فراخوان با اصل اصلاحات آئیننامه پیشنهادی مغایر است. زیرا در آئیننامه پیشنهادی جدید، شرایط عضویت از اساس تغییر یافته و باید در فراخوان، شرایط عضویت ذکر شود. مگر اینکه طرح پیشنهادی کارگروه را به عنوان یک طرح بلند مدت در نظر بگیریم و بدون توجه به طرح، فراخوان را اعلام کنیم. البته این به معنای پیشنهاد تعویق اصلاحات نیست، از باب عدم تضاد فراخوان با تغییرات پیشنهادی است.
آقای فرحناکیان: کاملاً موافق اصلاح ساختار و این طرح آئیننامه هستم ولی برای تدبیر مدیریتی جناب صفادوست ارزشی قائل هستم و پیشنهاد بررسی این طرح و انتشار فراخوان همزمان دارم.
آقای قاسمی عهد: از ابتدا مخالف طرح این موضوع بودم و گفتم که رفتن در این مسیر انتخاب اعضای ارکان تا پایان این دوره به تأخیر خواهد افتاد. با وضع موجود فراخوان داده شود در صورتیکه ادارهای تأسیس شد کمیسیون به اداره تبدیل شود و اعضا به اداره منتقل شوند.
آقای نظری: این طرح یک کار کارشناسی شده است و این مسئله در هیأت مدیرههای قبلی و فعلی و آتی خواهد بود و بالاخره روزی باید انجام شود.
آقای فارسانی: آقاي فارسانى گفتند باز هم تاكيد ميكنم كسي مخالف اصلاح ساختار نيست. ولي اصلاح ساختار بدين معني نيست كه ساختار قبلي را خراب كنيم و چيزي براي جايگزيني نداشته باشيم. وقتي ميخواهيم چيزي را جايگزين كنيم بايد خيالمان راحت باشد. بله هيات مديره جوان أست و قول داده أست اصلاح ساختار كند ولي هيات مديره هيچ عجله اي ندارد تا قبلي را خراب كند و نتواند چيز مطمئن و ١٠٠ درصدي جاى آن بگذارد. من بعضي از موارد را ميخوانم:بند الف ماده ٦ در مورد صدور ، پبشنهاد ميشود صدور و تحقيق و بررسي با هم يكي بشوند ، عده اي موافق هستند، عده اي مخالف. الان بالاخره نتيجه چه شد؟ كدام را تصويب كنيم؟بند ب ، معاضدت قضايي ، تسخيري و اتفاقي يكي شوند عده اي موافق هستند ، عده اي مخالف. اصلا اتفاقي يك داستان ديگر است و اساسا متفاوت با ان دو. در خصوص اداره آموزش همينطور ، كميسيون آموزش حذف شود اداره آموزش تشكيل شود. قبلا هم عرض كردم ، يك کمیسیون اموزش داریم یک آموزش تخصصي در دانشگاه كانون ، يك دانشگاه كانون و يك كميسيون كاراموزي برای اموزش کاراموزان داريم لذا باید اين چهارتا را يك مجموعه كنيم. كميسيون هاي كارآفريني ، رفاه ، وام ، مالياتي ، ورزش و فرهنگ و هنر تبديل اداره رفاه شوند. من هرچقدر فكر ميكنم متوجه نميشوم اداره رفاه و فرهنگ و هنر چه سنخيتي باهم دارند.در طرح امده تاسيس كميسيون روابط عمومي با بخشي از اهداف كميسيون انتشارات يكي أست. با كدام بخش؟ امده كميسيون بانوان عملا كارايي چنداني نداشت؟ این مطلب موافق ومحالف زیاد دارد من نميتونم راجع به خانوم ها و نیازشان به این کمیسیون صحبت كنم به هر حال عده اي هستند خانمها ميگويند ما مشكلات خاص خود را داريم. اين هم بايد تحليل شود. همين يك كميسيون كانون بخواهد باشد يا نباشد بايد ١٠٠ صفحه نگاشته شود. من تشكر ميكنم از زحمات دوستان. پنجشنبهاشان خراب شده ميدانم ، همه را قبول دارم. ولي اجازه بديد كار شسته و رفته ارائه دهيم. وقتي كميسيون شد اداره نظارت بله خيلي خوب شد ولي آيين نامه بسیار ضعیف بود گفتند ميرويم درست كنيم هنوز ازائه نشده. کمیسیون به اداره تبدیل میشود باید اساسنامه اش بررسی شود بدانیم خروجی آن چیست اجازه بدهید چکش کاری و بحث و تحقیق شود ولی بدون عجله و با تامل برويم دنبال اصلاح ساختار، لذا پیشنهاد میکنم به طور موردی هر جلسه یک ساعت در مورد اصلاح ساختار بحث کنیم.
حبیبزاده مؤمن: در جلسات گذشته به این نتیجه رسیدید، اصلاح ساختار امری ضروری است. دوستان کارگروه زحماتی کشیدند و خروجی دادهاند، و انتظاراتشان آن است که ما چکشکاری کنیم و نهایی کنیم. کار تخصصی و کارشناسی باید کنیم تا اصلاح ساختار مطلوب داشته باشیم. تشکیل شورای پژوهش، کمیسیونهای زیر مجموعه آن کاملاً مشخص است. در آئیننامه ١٤٠٠ ماده ١٦١ کانون در خصوص ارائه آئیننامهها را با چالش روبهرو میکند، و باید مراتب را با ایجاد شورای پژوهش به آنجا ارجاع بدهیم تا آئیننامهها را تدوین و به هیأت مدیره ارائه و نهایتاً به قوه ارائه گردد. آموزش ٥٠ ساعتی مقرر در آئیننامه جدید برای کارآموزان با کمیسیون آموزش در وضعیت موجود متناسب نیست و در مورد کمیسیونهای رفاه و مالیاتی و غیره بحث دارد و زیر مجموعه قرار دادن بعضی از کمیسیونها در اداره رفاه موضوعیت ندارد. کمیسیون انفورماتیک، مشکل قابل لمس است و پیشنهاد در این طرح مبهم میباشد. پیشنهاد بنده تبدیل آن به اداره انفورماتیک است. کمیسیون حقوق بشر، گسترش پیدا کند و حقوق شهروندی اضافه گردد متناسب است. کمیسیون بانوان را حفظ و روی آن کار شود و با حذف مخالفم. ما میتوانیم تصمیمات را نهایی کنیم و در قسمتهای که اجماع داریم رأیگیری کنیم و به نحو مذکور کار خروجی داشته باشد.
آقای حسینی: یک توضیح و یک پیشنهاد: اول اینکه پیشنهاد تأخیر و نادیده گرفتن کارگروه، مورد نظر من نیست. همچنین برای ورود به طرح، هر یک از اعضا کل طرح را بررسی نفرمایند. ماده به ماده بررسی کنیم و اظهارنظر هر یک از همکاران، نسبت به ماده ٦ مورد بررسی، صورت گیرد.
آقای عبدی: این آئیننامه مبتنی بر اصول آئیننامه نویسی نوشته نشده است و اجرای آن عملاً امکان ندارد. کاش در تدوین آئیننامه از اهل فن و متخصین بهره برده شود.
آقای شاهمحمدی: همزمان با اصلاح بررسی اصلاح ساختار، انجام وظایف انتشار فراخوان و تشکیل کمیسیونها انجام شود.
آقای طالع: چهار مورد قابل اصلاح را بررسی کنیم و اداره رفاه، اداره آموزش، دو بند از شرایط عضویت و سپس فراخوان منتشر کنیم.
مصوبه: مقرر گردید موارد تدوین و اصلاح ساختار کمیسیونها و ادارات کانون در دستور جلسه هفته آینده قرار گیرد و سپس فراخوان منتشر شود.
دستور دوم: انتخاب نمایندگان در شورای اجرایی اسکودا
مصوبه: هیأت مدیره رسیدگی به دستور فوق را به جلسات آتی موکول نمودند.
دستور سوم: بررسی پروندههای صدور، انتقال و سایر درخواستها
- هیأت مدیره به صورت غیرعلنی به پروندههای متقاضیان صدور و انتقال رسیدگی نمود.
[جلسه در ساعت ١٥:٠٠ به پایان رسید.]